Tack alla som var med i Plastexperimentet! Ovan hittar du vår handledning för skolor. Där hittar du instruktioner och fakta om plast. Du kan ladda ner hela handledningen som pdf eller läsa den på webben via Skräplabbet här. Dessutom kan du ladda ner en PowerPoint-presentation om Plastexperimentet som stöd till undervisningen.
Syftet med Plastexperimentet är att genom medborgarforskning få ökad kunskap om vad som händer när plast inte tas om hand utan istället hamnar som skräp i naturen. Vi samlade tillsammans in en större mängd forskningsdata än vad som annars hade varit möjligt och samtidigt fick eleverna en inblick i hur forskning kan gå till samt en ökad kunskap om miljöproblem och en positiv förändring av beteende och attityder.
Om man ville genomföra experimentet med flera klasser fick man gärna göra det i olika miljötyper. Om man ville göra det med flera klasser i samma miljötyp så måste man använda en ny mejladress för varje rapportering.
Upplägget i korthet
Del 1. Plastinsamling (för ALLA)
Den första delen genomför alla som deltar i Plastexperimentet och den innebär att ni kartlägger och samlar in allt plastskräp på ett uppmätt område, exempelvis ett parkområde, naturområde eller en badplats. Efter insamling av plastskräpet väger, sorterar och kategoriserar ni plasten. Resultaten rapporteras in via webben eller en app. (Det här tar cirka tre till fyra lektioner i anspråk för er som är lärare)
Alla anmälda får ett mejl med instruktioner och påminnelser.
Del 2. Polymeranalys (endast för skolor i åk 7 – 9 samt gymnasiet) Kräver labbutrustning med dragskåp
Den andra delen är en frivillig del där ni får undersöka de oidentifierbara plastbitar som ni hittar under insamlingen. Undersökningen går ut på att ta reda på vilka polymerer plastbitarna består av. Till er hjälp får ni en plastidentifieringsnyckel där ni bland annat får genomföra flyttest i vatten och olja samt analys av förbränningshastighet och lågfärg. Genom att identifiera polymerinnehållet i de här små plastbitarna kan vi säga något om vilken typ av plast som de små plastbitarna härstammar ifrån. Det här tar cirka tre till fyra lektioner i anspråk. Läs instruktinerna till del 2 på skräplabbet här.
Läroplanskopplingar
Årskurs 4 – 9
Årskurs 4–6 kan vara med i del 1 av Plastexperimentet och kartlägga plastskräpet i ett område. Åk 7 –9 kan även medverka på steg 2 (polymeranalys). Vi ser kopplingar till flera ämnen i grundskolan, exempelvis kemi, biologi och geografi. Samarbeta gärna mellan ämnena.
Gymnasiet
Vi ser kopplingar till flera ämnen på gymnasiet. Ett förslag är att delta i Plastexperimentet som en del av kursen Naturkunskap 1 eller att delta i del 1 (insamlingsdelen) som en del av Biologi 1 och sedan fortsätta med del 2 (polymeranalys) som en del av Kemi 1 eller 2.
Mer detaljer finns i lärarhandledningen (pdf).
Kopplingar till de globala målen
Plastexperimentet kommer bidra till uppfyllelsen av flera globala mål för hållbar utveckling läs om vilka här.
PowerPoint-presentation som stöd till undervisningen
Här är en PowerPoint-presentation i pptx-format (6 MB) som du kan använda till undervisningen. I PowerPointen finns instruktioner hur man genomför experimentet, men även bakgrundsinformation och fakta om plast och på vilka sätt det påverkar miljön.