Så är det att delta i Plastexperimentet

Skapad:

2023-03-24

Senast uppdaterad:

2023-08-15

Läs om en av de 133 klasserna som deltog förra året tyckte om att vara med och forska i Plastexperimentet. Foto: Håll Sverige rent

Läraren Katarina Holmqvist från Skellefteå, genomförde Plastexperimentet under hösten 2022 med en grupp i Naturkunskap 2, och delar här med sig av sina erfarenheter. 

Så här gjorde vi

1. Introduktion

Vi började med att de tog reda på lite fakta om plast som material. De använde sig av den pdf med fakta som fanns till Plastexperimentet för att besvara frågorna. De genomförde även en gruppdiskussion inför insamlingen, även den fanns ju med i lärarmaterialet. 

2. Insamling

Vi bestämde tillsammans var vi skulle samla, och eleverna var ju bilburna så det var inga problem för oss att ta oss dit. 

3. Kategorisering

Sortering av plast i olika kategorier samt inrapportering. 

Identifieringsnyckel för polymeranalys i del 2 av Plastexperimentet.

4. Identifiering av plast

I den här laborativa ”artbestämningen av plast” i del 2 (polymeranalys), tycker jag att man vara lite listig och ska styra vilka plastbitar grupperna analyserar. Det är trist om man inte får ta sig så långt i flödes-schemat (se figur).

5. Diskussion

Efter diskussion av resultatet av insamlingen ingick ju även ett moment med förslag på vad olika instanser kan göra åt saken. 

6. Fördjupning

Vi såg en dokumentär från SVT som heter Den farliga plasten (Vetenskapens värld). Eleverna skrev en sammanfattning om filmen. Här hade jag tänkt att de skulle få välja mellan tre filmer, men två av dem, Plastjättens brutna löften och Återvinningsbluffen kändes mer som ”samhällskunskap”. 

Några tankar efteråt 

Detta genomfördes med min Nk2-grupp. Det just den gruppen, som till 99 % bestod av 19-åriga tjejer, tog med sig var en förfäran och en medvetenhet över plasternas påverkan på såväl miljö som på deras egna kroppar. En elev sa: 

Jag ska aldrig mer klaga över att plastsugrören försvann, fasen vad jag har tuggat i mig plast från såna i mina dar… 

Jag tycker att det blev ett bra arbete som jag kunde koppla till såväl centralt innehåll som betygskriterier i Nk2. Om jag skulle göra det igen skulle jag lägga lite mer krut på att betona ”medborgarforskningen” i det hela och hur viktigt och bra det är att hjälpa till. 

/Katarina  Holmqvist, gymnasielärare, Skellefteå

Artikeln är publicerad i Kemilärarnas informationsbrev nr 1 2023. Läs hela nyhetsbrevet här.


Under 2022 var det skolklasser och almänhet med och bidrog till att kartlägga plastskräp på 168 platser runt om i Sverige. Läs mer om resultatet här och var med och öka kunskapen genom om bidra till forskningen under 2023. Alla kan vara med!

Några resultat från 2022.

Kontakt

ForskarFredag

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *