Det är förstås inte bara elever som slänger mat i skolan. Det finns många olika anledningar till att skolmat slängs – vid olika tillfällen och av olika aktörer.

Matsvinn kan uppstå i flera led i matproduktionskedjan. Foto: Tim Jewett / City of Portland Bureau of Planning and Sustainability.

Svinnkollen-meny: Start | Om Svinnkollen | Om matsvinn | Lärarmaterial | Om appen


Grossisterna, som säljer mat till skolkök, slänger mat som: 

  • blivit dålig under transporten från tillverkarna,
  • inte har blivit såld och som inte går att återanvända.

Skolköket slänger mat som:

  • blivit över och som inte går att återanvända,
  • blivit dålig när den förvaras i skolköket.

Och för eleverna kan det finnas olika orsaker till att de inte äter upp maten på tallriken. Det kan till exempel handla om att de:

  • inte gillade maten (och trodde att den skulle smaka på ett annat sätt),
  • tog mer än de orkade äta upp (ofta blir det mer svinn när det serveras populära maträtter, som t.ex. pannkakor),
  • inte hann äta färdigt (t.ex. för att de pratade med kompisar, eller hade för kort lunchrast).

Med Svinnkollen vill vi testa om det går att skapa positiva cirklar i hur maten hanteras – från grossister till elever. Genom att eleverna blir mer medvetna om hur deras mat påverkar klimat, hälsa och miljö, så kan de göra mer genomtänkta matval i matsalen. Genom att skolköket får bättre underlag kring vilken mat som elever gillar och inte gillar, så kan menyerna anpassas till att bättre passa elevernas behov. Då kan skolköken också göra smartare beställningar från grossisterna, så att svinnet minskar både hos köken och grossisterna.