Lättläst: Mass-experiment

Skapad:

2024-01-18

Senast uppdaterad:

2024-04-10

Du och jag kan hjälpa forskare. Varje år under Forskar-Fredag kan du vara med i ett experiment. Det heter mass-experiment.

Alla kan vara med och hjälpa forskare i mass-experimentet.

Med allas hjälp kan forskarna få ny kunskap från hela Sverige.

Att forskarna får hjälp kallas medborgar-forskning.

 

Varför ska man vara med i mass-experiment?

  • Du får vara med i forskning. 
  • Du får lära dig om vetenskap. 
  • Du kan hjälpa till.
  • Forskare får ny kunskap.
  • Du får lära dig hur forskare jobbar.

Varje år tar Forskar-Fredag emot förslag på nya mass-experiment.

Vetenskap & Allmänhet hjälper forskarna

att göra ett mass-experiment där alla kan vara med. 

Vill du ha information om nästa mass-experiment?

Anmäl dig på vår mejllista.


Vad säger budskapen i skolmiljön?
Massexperiment 2024


ForskarFredags motto

Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb!

LÅNA EN FORSKARE

Kostnadsfria besök i hela landet
i april och samband med ForskarFredag-veckan 2025


Läs de senaste nyheterna som rör ForskarFredag



Vill du vara med på vår mejllista och få koll på allt som händer inom ForskarFredag?


Kontakt

ForskarFredag

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *