Lärarinstruktioner

Vad säger skolans väggar?

Så här gör ni!

Planera för 2–3 lektionstimmar, utöver din förberedelse- och uppföljningstid. Du har stora möjligheter att anpassa ert deltagande efter dina elever och era förutsättningar.

Ni börjar med att fota av vad som finns på väggarna i era klassrum och korridorer. Det kan till exempel vara anslag, skyltar, lappar, konst, klotter eller affischer – ni fotar det ni hittar! 

Efter fotograferingen skickar eleverna in sina bilder och antingen gör de själva eller tillsammans med dig som lärare en första analys av bilderna via ett digitalt formulär, som du som lärare kan läsa av och justera i efterhand. Du som lärare får inloggningsuppgifter och instruktioner i god tid före genomförandet, och du kan läsa av och justera svaren i efterhand. Det digitala formuläret fungerar på både dator, surfplatta och i telefon.

Nästa lektionstillfälle gör ni en lite mer djupgående analys. Ni kan prata om vem som är avsändare och mottagare för budskapen på väggarna, vilka funktioner budskapen har, liksom vad väggarnas budskap säger om skolan i dagens samhälle.

Vi skickar ut instruktioner och bakgrundsmaterial i slutet av april till pilotklasserna som fått meddelande om att vara med!


Så kopplar projektet till läroplanen

Låg- och mellanstadiet

Svenska 

  • Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.

SO  

  • Grundläggande demokratiska principer. Vad åsikts- och yttrandefrihet samt majoritetsprincipen kan innebära i skolan och i samhället.

Bild

  • Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar normer och stereotyper.
  • Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.

Högstadiet

Svenska

  • Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
  • Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

SO

  • Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör sam­hälls­frågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

Bild

  • Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
  • Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
  • Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Globala målen för hållbar utveckling

Vad säger Skolans väggar bidrar till 
Mål 4: God utbildning för alla 
Mål 5: jämställdhet 
Mål 10: Minskad ojämlikhet

Läs mer om de Globala målen.


ForskarFredags medborgarforskningsprojekt Massexperimenten

Vetenskap & Allmänhet är medlemmar i ECSA–European Citizen Science Association för erfarenhetsutbyte om de svenska massexperimenten
Kolla även in www.medborgarforskning.se
Lär dig mer om medborgarforskning (citizen science), sök bland projekt, delta och bidra med egna kunskaper och erfarenheter.

Kontakt

ForskarFredag

[email protected]