Så här gör ni!
Planera för 4 lektionstimmar, utöver din förberedelse- och uppföljningstid. Du har stora möjligheter att anpassa ert deltagande efter dina elever och era förutsättningar.
Ni börjar med att fota av vad som finns på väggarna i era klassrum och korridorer. Det kan till exempel vara anslag, skyltar, lappar, konst, klotter eller affischer – ni fotar det ni hittar!
Efter fotograferingen skickar eleverna in sina bilder och antingen gör de själva eller tillsammans med dig som lärare en första analys av bilderna via ett digitalt formulär, som du som lärare kan läsa av och justera i efterhand. Du som lärare får inloggningsuppgifter och instruktioner i god tid före genomförandet, och du kan läsa av och justera svaren i efterhand. Det digitala formuläret fungerar på både dator, surfplatta och i telefon.
Nästa lektionstillfälle gör ni en lite mer djupgående analys. Ni kan prata om vem som är avsändare och mottagare för budskapen på väggarna, vilka funktioner budskapen har, liksom vad väggarnas budskap säger om skolan i dagens samhälle. Detta vill vi gärna att ni sammanfattar antingen själva som lärare eller att en elev sammanfattar och skickar in till forskarna.
Vi skickar ut instruktioner och formulärlänkar till de klasserna som fått meddelande om att vara med!

Så kopplar projektet till läroplanen
Lågstadiet
Svenska
Syfte: ”Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier.”
- Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
- Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
- Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.
- Skillnader mellan tal- och skriftspråk.
- Hur texters avsändare påverkar innehållet.
SO
Syfte: ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra.”
- Grundläggande demokratiska principer. Vad åsikts- och yttrandefrihet samt majoritetsprincipen kan innebära i skolan och i samhället.
- Samtal om och reflektion över normer och regler i elevens livsmiljöer, däribland i skolan och i digitala miljöer.
- Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.
Bild
Syfte: ”Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både i nutid och historiskt. ”
- Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar normer och stereotyper.
- Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.
- Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar normer och stereotyper.
Högstadiet
Svenska
Syfte: ”Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier.”
- Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
- Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
- Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och sammanhang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
SO
Syfte: ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra.”
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.
Bild
Syfte: ”Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både i nutid och historiskt. ”
- Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
- Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Fritidshemmet
Syfte: ”Vidare ska undervisningen bidra till att utveckla elevernas intresse för och kunskaper om natur, teknik och samhälle genom att ge dem möjligheter att utforska, ställa frågor kring och samtala om företeelser och samband i omvärlden. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att använda matematik för att beskriva omvärlden och lösa vardagliga problem. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling.”
Språk och kommunikation
- Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
- Samtala om olika typer av texter.
- Digitala verktyg och medier för kommunikation.
- Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra.
Natur och samhälle
- Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom samtal, studiebesök och digitala medier. Hur företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder.
- Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem.
Globala målen för hållbar utveckling



Vad säger Skolans väggar bidrar till
Mål 4: God utbildning för alla
Mål 5: jämställdhet
Mål 10: Minskad ojämlikhet