Bakgrund och forskarna

Skolans språkliga och visuella landskap

Syftet med Vad säger skolans väggar? är att få mer kunskap om skolans språkliga och visuella landskap. Vilka meddelanden förmedlas? Vilka är deras budskap och vad fyller de för funktion? Vilka är avsändare och tänkta mottagare?

Forskarna Mona Blåsjö och Charlotte Engblom vill ha er hjälp i medborgarforskningsprojektet – Vad säger skolans väggar?

Forskningsområdet kallas Schoolscapes, efter engelskans landscape. Här föreställer man sig skolan som ett landskap fyllt av språkliga och visuella budskap, som elever, lärare och personal omges och påverkas av. Genom att fota av och analysera skyltar, anslag, bilder och konst kan man utforska detta landskap – eller “skolskap” – och lära sig mer om frågor som:

  • Vilka budskap försöker skolledning och lärare förmedla till elever?
  • Hur framstår skolan genom dessa budskap? (inkluderande, auktoritär, jämlik, öppen, eller på något annat sätt)
  • Vilken bild av eleverna tycks skolan ha med tanke på utformningen av budskapen?

Projektet har flera mål. Dels att ta fram ny kunskap inom schoolscapes-området, dels att involvera skolelever i riktig forskning kring ett aktuellt ämne som de berörs av genom forskningsmetoden medborgarforskning.

Ett övergripande mål är också att öka medvetenheten bland elever och personal om hur budskap i skolan relaterar till skolans demokratiska uppdrag, liksom till de rättigheter och skyldigheter skolan har i uppgift att upprätthålla. Genom att elever och lärare får nya perspektiv och tankesätt kan de själva spela en aktiv roll i att utforma skolans språkliga och visuella landskap, något som i förlängningen kan göra skolan till en mer öppen, jämlik och inkluderande plats.

Forskarna i Skolans väggar

Mona Blåsjö är professor på Stockholms universitet, hon forskar om skrivande, texter och vad människor gör med dem. Hittills har hon mest undersökt hur vuxna hanterar texter och digitala medier på jobbet och i studier.

Det ska bli jättespännande att få material från dagens skolor och se hur gamla pappersmedier samspelar med nyare medier. Jag är också intresserad av människors handlingsutrymme och hur de skapar dialog. Det är ju särskilt viktigt i skolan, och vi hoppas kunna ge en aktuell bild av hur det sker i eller genom själva miljön.

Charlotte Engblom är docent på Uppsala universitet, hon forskar om barns och ungdomars skrivutveckling, och om multimodalt textskapande och digitalt läsande.

Jag är väldigt nyfiken på hur textlandskapet i skolan ser ut idag. Vilka budskap anses vara så viktiga att de finns på tryckta skyltar och vilka utgår mer från uppkomna behov och produceras  av lärare och elever? Hur samspelar bilder med skrift? Vilka språk får ta plats i skolans miljö och på vilka sätt? Det är några av de frågor som vi kommer att kunna belysa med er hjälp.

ForskarFredags medborgarforskningsprojekt Massexperimenten

Vetenskap & Allmänhet är medlemmar i ECSA–European Citizen Science Association för erfarenhetsutbyte om de svenska massexperimenten
Kolla även in www.medborgarforskning.se
Lär dig mer om medborgarforskning (citizen science), sök bland projekt, delta och bidra med egna kunskaper och erfarenheter.

Kontakt

ForskarFredags Massexperiment

[email protected]