Nära 15 000 elever har fått besök av en forskare sedan konceptet låna en forskare började genomföras på nationell nivå 2021. Men vad händer egentligen under möten mellan forskare och studerande? ForskarFredag frågade Johanna Lundqvist, lärare på Bona folkhögskola som har deltagit två gånger och hoppas kunna låna fler forskare framöver.
Johanna Lundqvist fick nys om att det går att låna forskare genom ett Facebookinlägg och tipsade sina kollegor. Tillsammans gav de lånen en egen twist och lät forskning stå i rampljuset under hela ForskarFredag-veckan.
– Vi arbetar ofta tematiskt och det gjorde det möjligt för oss att anordna en egen “Forskningsvecka”. I höstas lånade vi sju forskare, de flesta träffade vi digitalt men vi hade också ett på plats-besök, säger Johanna Lundqvist.
Förutom att låna forskare vävde Bona även in andra punkter från festivalprogrammet, som till exempel att vara med i Plastexperimentet och att följa den interaktiva rymdresan som sändes från Visualiseringscenter.
Fördjupningsuppgift med lånen som grund
På Bona folkhögskolas allmänna kurs på gymnasienivå är de flesta deltagarna mellan 19-25 år. De har ett stort inflytande över sina studier, och hade till exempel möjlighet att välja vilka av de bokade forskarna de skulle träffa. Inför lånen fick alla som uppgift att ta reda på information om ämnet och forskaren, och de fick även några frågor av lärarna som de skulle redovisa veckan efter.
I och med att de studerande är vana att delta vid onlineundervisning, kunde de själva koppla upp sig i zoom-mötena och ställa sina frågor direkt i chatten.
– Det gjorde att deltagarna blev väldigt aktiva under mötena. Det kändes som att de fick en vitamininjektion av att träffa forskare som var så engagerade i sina ämnen. Vi var väldigt glada och stolta, deltagarna ställde så bra frågor – och forskarna var otroligt bra på att svara, säger Johanna Lundqvist.
Lärarna samlade även in frågor som inte hann besvaras och mejlade till forskarna, som återkom med svar i efterhand.
Under veckan fick deltagarna bland annat träffa forskare som berättade vad som döljer sig i mobiltelefonen, hur man skapar en nervcell, hur AI kan nyttjas för att öka kossornas välmående i ladugården och huruvida det finns liv på Mars.
– Några av deltagarna sken verkligen under veckan och sa efteråt att det var så fascinerande att få träffa personer som brinner för det de gör. Och det är nog också mitt tips till andra forskare som funderar på att delta: att de kan verkligen få grotta ner sig i sitt ämne. Mötet med en person som kan något på detaljnivå är så roligt och behöver inte nödvändigtvis bli svårt. Engagemanget smittar och vi vill förstås att deltagarna ska känna att kan hen, så kan jag!
Science week under våren
När en ny chans kom att låna forskare under våren, anordnade folkhögskolan en science week med bara engelskspråkiga forskare. Alla lånen skedde digitalt och istället för att få en uppgift kopplad till specifika forskare, fick deltagarna koppla upp sig totalt sju gånger och sedan skriva om varje möte i en loggbok, förstås på engelska.
– Det var spännande att låta allt vara på engelska. Vi märkte att vissa tyckte att det var svårt, medan andra sporrades av det och blev mer engagerade. Men de lite svårare fackuttrycken hjälpte vi lärare till att översätta i chatten, säger Johanna Lundqvist.
Gemensamt för alla lån var att lärarna och forskaren som lånades ut stämde av upplägget inför besöket, antingen via mejl eller ett digitalt möte.
– Alla forskare har frågat vad vi är intresserade av att prata om och hur de ska anpassa nivån. De gånger vi har kunnat stämma av via Teams har det fungerat extra bra. Men alla forskare vi har träffat hittills har verkligen varit fantastiska, vi hoppas kunna låna fler i höst!
Läs om fler forskarlån
- Forskare väcker elevers kunskapstörst
- Skolklasser lånade LiU-forskare: ”Gensvaret var fantastiskt”
- Skolor får uppskattat besök i klassen av forskare
- Vetenskap hela veckan
- Sabina lånades ut
- Elever fick träffa – och lära sig mer om – robotar
- Professorns tips: ”Lär er språk, läs mycket – och fika!”
- Forskaren som är med och skapar mjuka robotar (radioinslag)
Om Låna en forskare
Låna en forskare erbjuder ett enkelt sätt att komma i kontakt med forskare och forskning. Två gånger per år kan skolor, ideella föreningar eller arbetsplatser låna forskare som gör besök och berättar om sitt ämne eller hur det är att arbeta som forskare. På forskarnas profilsidor går det att se vilka åldersgrupper de träffar (från förskoleklass till vuxenutbildning), och vilka områden de kan besöka. De som gör online-besök kan förstås lånas till skolor i hela landet. Läs mer
Anmäl dig ForskarFredags mejllista om du vill få information inför kommande utlåneperioder.