Träffa forskare och testa roliga aktiviteter under ForskarFredag

2023-06-21

2023-09-06

Tyra Macellaro och Namrata Chaudhari flätar en DNA-spiral under ForskarFredag i Umeå 2022. Foto: Gabby Beans Picón

Den 25–30 september är det dags för årets ForskarFredag! Missa inte allt som händer när bland annat museum, science centers, lärosäten och forskningsanläggningar öppnar för möten med forskare under festivalveckan. Just nu förbereds bland annat sprakande shower, prova på-experiment och quiz med forskare.

Sveriges mest spridda vetenskapsfestival vill skapa nyfikenhet och intresse för högre utbildning hos unga samt visa på forskningens och forskarnas viktiga roll i vardagen. I år arrangeras ForskarFredag på ett 30-tal orter runt om i landet, bland annat i Karlstad, Skellefteå, Göteborg och Skövde. Och ForskarFredags digitala aktiviteter går att delta i var du än befinner dig!  Förra året hade ForskarFredag deltagare från över över 60 procent av Sveriges kommuner.

Julia Brink, projektledare för ForskarFredag. Foto: Gustaf Waesterberg

Årets tema utforskar kopplingen mellan människan, hälsan och vattnet. Det kommer att märkas i flera av programpunkterna.

– Bland annat genom en interaktiv rymdfärd som utforskar vattnet i universum, som det går att följa med på digitalt. Det kommer att bli en rolig vecka med massa spännande aktiviteter och möten mellan forskare och allmänhet från söder till norr, säger projektledare Julia Brink, som koordinerar ForskarFredag på nationell nivå.

Festivalprogrammet, där du bland annat kan söka programpunkter utifrån årskurs, plats och dag har börjat fyllas på och uppdateras löpande. Totalt anordnas runt 100 aktiviteter med koppling till en mängd forskningsområden. Det är alltid gratis att delta i ForskarFredag, men vissa aktiviteter måste förbokas.

Låna en forskare till klassrummet

Mellan den 25 och 28 september kommer en ny chans att låna en forskare direkt till klassrummet. Under besöken, som brukar vara knappt en timme långa, berättar forskaren om sin forskning eller vägen till yrket och svarar på elevernas frågor.

Forskarna kommer från olika forskningsområden, så det går att hitta forskare som passar flera skolämnen. Besöken kan ske fysiskt eller digitalt. Du som bokar har kontakt med forskaren före besöket så att ni kan hitta ett upplägg som passar. Bokningen öppnar den 15 augusti.

– Det blir fjärde gången låna en forskare genomförs på nationell nivå och vi är helt överväldigade av responsen hittills – såväl från forskare som lärare och elever. Forskarna får så fina omdömen för hur de lyckas förmedla sina ämnen och hur deras engagemang smittar, säger Julia Brink.

Var med och forska i Plastexperimentet

Medborgarforskningsprojektet Plastexperimentet har sin sista insamlingsperiod nu i höst. Mellan den 1 september och den 14 oktober kan du hjälpa Bethanie Carney Almroth och de andra forskarna vid Göteborgs universitet att kartlägga hur mycket plast som finns i naturen. Skolklasser, privatpersoner, organisationer – alla är välkomna!

Hittills har mer än 330 kg plastföremål rapporterats in på en yta lika stor som 80 fotbollsplaner. Forskarna vill gärna ha in resultat från så många delar av landet som möjligt, i resultatkartan går det att se var det hittills har rapporterats in data.

För äldre elever (högstadiet och äldre) finns också en laborativ analysdel. Analysdelen användes bland annat som en uppgift under EOES, European Olympiad of Experimental Science, i våras (läs mer).

ForskarFredag – del av europeiskt samarbete

ForskarFredag är en del av European Researchers’ Night som är utlyst av EU-kommissionen. Sista fredagen i september arrangeras aktiviteter som visar hur roligt, spännande och vardagsnära forskning. Förra året deltog över 26 länder och mer än 2 miljoner personer i European Researchers’ Night.

ForskarFredag samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2006

Läs om
ForskarFredags medborgarforskning MASSEXPERIMENTEN

LÅNA EN FORSKARE

Kostnadsfria besök i hela landet
i samband med ForskarFredag-veckan

Läs de senaste nyheterna som rör ForskarFredag

Vill du vara med på vår mejllista och få koll på allt som händer inom ForskarFredag?