I låna en forskare handlar mycket om mötet med eleverna. Umeåforskaren Josy ter Beek har varit med i både låna en forskare och ForskarFredag flera gånger. Under ett coachningstillfälle delade hon med sig av tips och råd inför årets första skolbesök. Ta del av dem här!
Stäm av med läraren
“Jag brukar prata eller mejla med läraren för att kolla vilken förkunskap eleverna har. Ett tips är att be dem skicka några frågor i förväg, då går det att få en känsla för vad de är intresserade av och då kan jag lyfta det i presentationen.
Sedan gäller det att vara beredd på lite udda frågor, men det är okej att svara att du inte vet svaret eller att du behöver kolla upp och återkomma. En vanlig fråga är vad forskare tjänar. Jag krossar gärna myten att vi är underbetalda och brukar kolla SACOs översikt innan för att kunna svara.”
Var personlig
“När jag presenterar mig själv brukar jag leta efter en koppling som kan passa de som lyssnar. Pratar jag med yngre barn berättar jag kanske om mina egna, och träffar jag en klass med blandad bakgrund kanske jag berättar om hur det kommer sig att jag, som är från Nederländerna, nu bor i Umeå.
Jag brukar berätta om varför jag blev forskare, vad jag har studerat och vad jag gör. För en äldre målgrupp kanske jag använder slides, men det är framför allt bilder. Till exempel kan det vara foton från labbet, för att visa hur det ser ut. Jag går i över huvud taget inte in på så mycket detaljer, berättar mer om den stora helheten och varför vi gör det vi gör i labbet och varför jag tycker att det är intressant.”
Ta med något att visa
“Ofta har jag med något att visa eller förbereder ett enkelt experiment. Men var beredd på att de inte alltid är så försiktiga med saker som de får klämma och känna på. Lärarna brukar dock ha bra koll.”
För ett samtal
“Jag brukar ställa frågor frågor till klassen för att få samtalen i gång, som till exempel:
Har ni träffat en forskare förut? Vad tror ni att en forskare gör? Vill någon av er bli forskare?
Den sista frågan ställer jag ibland både innan och efteråt för att kunna jämföra om fler elever har blivit intresserade.
Själva presentationen kan vara ganska kort, så att det finns mycket tid över för att interagera med klassen.
Låt många elever komma till tals. Yngre barn är ofta nyfikna, tonåringar lite svårare, men jag brukar fokusera på de som är intresserade – det finns alltid några!”
Håll kontakten
“Ibland hör lärarna av sig efteråt med frågor eller kommentarer från barnen. Då har du också en chans att fråga om vad de tyckte fungerade och inte under mötet. Ta vara på feedbacken du får!”