Låna en forskare: Tips för minnesvärda besök

Skapad:

2023-03-29

Senast uppdaterad:

2024-01-31

Inför Låna en forskare 2022 höll Sam Langford, forskningskommunikatör verksam i Skottland, en workshop för medverkande forskare för att tipsa dem om hur man kan prata om vetenskap med en yngre publik. Ta del av Sams tricks (och några bonus från ForskarFredag-gänget) för att fånga publikens intresse!

Sam Langford lät forskarna delta i flera övningar och kom med massor av tips under workshoppen inför Låna en forskare 2022.

1. Börja med en “hook”! 

En hook kan kort beskrivas som något som krokar fast publikens intresse. Kroken kan hänga ihop med ditt ämne eller vara fristående, tricket är att väcka uppmärksamhet. 

Spela på känslor!

Ibland kan det räcka med ett roligt skämt eller att låtsas som att du inte alls vet vad du sysslar med och skoja bort publiken. Men det kan också vara att berätta bakgrunden till varför du valt att forska om det du gör. Många forskningsfrågor handlar ju om att lösa viktiga frågor som går att koppla till en berättelse.

Det kan också handla om ett överraskningsmoment, att berätta fascinerande fakta som hänger ihop med forskning eller att utmana med en spännande fråga.

Eller att koppla forskningsfrågan till ett mysterium: “Ännu vet vi inte svaret på det här, men idag kommer vi ett steg närmare lösningen”

Exempel på krokar/hooks:

  • Ge läraren instruktioner inför (eller ta med) så att deltagarna kan genomföra ett enkelt experiment på plats
  • Ställ en cool fråga i början, som de kan fundera på, och du kan besvara på slutet
  • Visa ett spännande föremål (eller något annat konkret) som kopplar till din forskning
  • Ställ en gåta, eller gör en rebus eller chiffer de får klura på. Det finns onlineverktyg om du inte vill göra hela själv, tex Rebus club.
  • Ha några snabba ja- och nej-frågor/påstående eleverna får svara på genom att räcka upp antingen vänster eller höger arm (eller tumme upp och tumme ner). Det kan vara en mix om tankar om ämnet, om dig själv eller kanske tankar kring forskaryrket
  • Vad ska bort – visa fyra föremål som på något sätt kopplar till forskningen och låt eleverna gissa vad som inte hör dit (och varför) 
Kan du lösa den här?

Läs mer:

Tips och beskrivning av konceptet hook: What’s the hook (summary), Paul McRory
Pdf med konkreta lärartips om hooks att inspireras av

2. Knep för att förenkla språket – och presentationen

Den största utmaningen är kanske att anpassa språket och prata på en nivå som publiken förstår. Här gäller det att bjuda på dig själv, och försöka använda konkreta exempel eller föremål för att förklara abstrakta begrepp. 

Rekvisita kan vara till hjälp, att visa saker eleverna känner igen kan göra det mer förståeligt. Under workshoppen lät Sam deltagarna snabbt plocka tre föremål som de sedan kunde använda för att förklara sin forskning. 

En annan övning gick ut på att beskriva en geometrisk bild utan att använda de vanligaste begreppen. På samma sätt som att en triangel kan förklaras som en tårtbit, kanske det går att ersätta en del av begreppen kopplade till din forskning med mer vardagsnära förklaringar?

Vissa ord behöver kanske vara med, det är inget problem så länge de också förklaras på ett enkelt sätt. Säg förklaringen först, och avsluta med fackuttrycket.

Glöm inte att du som specialist är ”cursed by knowledge”, det är lätt att ta för givet att kunskapsnivån ligger högre än vad den faktiskt gör. Stäm av med läraren innan besöket och ställ gärna några riktigt enkla frågor under tiden för att se om de är med.

För en ung målgrupp kan det vara bättre att fokusera på en väldigt begränsad del av ditt område, och förklara den biten utförligt och med målande exempel.

Tips!

  • För dig själv, formulera hur du skulle förklara vad är en forskare är för en femåring, femtonåring och en femtioåring. Vilka skillnader finns? Här (Youtube) kan du se exempel på hur det kan se ut.
  • Tänk på din presentation som en berättelse – som ska skapa bilder i åhörarens huvud och engagera och väcka känslor hos publiken. Testa att fylla i den klassiska sagostrukturen med ditt innehåll och se vart du landar:
    (Det var en gång…. Varje dag… Till en dag… På grund av det… På grund av det… Tills slutligen….) 
  • Har du ett skrivet talmanus? Prova att Lix-testa din presentation. Verktyget är egentligen tänkt för skrivna texter, men kan ändå ge en fingervisning på svårighetsnivån.
  • Gör en begreppslista med svåra ord och enkla förklaringar, som du kan visa eller dela ut.

Läs mer

10 saker att tänka på när du pratar inför en yngre publik 

3. Interaktivitet 

ForskarFredag och Låna en forskare bygger på dialog. En tillåtande atmosfär gör det lättare att låta alla komma till tals. Uppmuntra eleverna att ställa frågor, och erbjud enkla sätt att göra det på. Handuppräckning funkar förstås fint, men är mötet online kan det vara roligt att komplettera med några digitala verktyg. Jamboard är tex ett gratisprogram (kopplat till google) där alla som har tillgång till länken kan gå in och skriva frågor och tankar på digitala postit-lappar. 

När frågorna inte bara är tänkta som en krok, får de gärna vara öppna. Det vill säga frågor utan givna ja- eller nej-svar, som öppnar för ett resonemang och får publiken att tänka efter.

Jämför till exempel: 
Tycker du om vetenskap?
med
Vad tycker du om vetenskap?

Sam Langford tog också upp hur man kan använda sig av frivilliga för att skapa interaktion under ett besök, till exempel genom att tävla i ett quiz eller göra ett experiment. Det viktigaste är att de som ställer upp ska känna sig bekväma, för det är ett utsatt läge att göra det inför gruppen. Alla ska få beröm för sin insats, det är inte prestationsbaserat. Och vill ingen ställa upp, använd läraren!

Exempel på interaktiva övningar

  • Gör ett quiz, kahoot och menti funkar bra för digitala frågor. Jeopardy Lab, Quizlet är några andra plattformar med gratisversioner.
  • Think, pair, share: Ställ en fråga, låt dem diskutera i par och dela med sig av svaret om de vill.
  • 4 corners: Ställ en fråga med fyra möjliga svar (eller åsikter), där varje hörna representerar ett av svaren. Ställ frågorna och låt eleverna gå till varsitt svarshörn.
  • Om du vill göra en muntlig utvärdering kan du be eleverna svara enligt 3.2.1-modellen: Tre saker du har lärt dig idag, två saker de vill lära sig mer om, en fråga de har och eventuellt vill ställa
  • För yngre elever: A fistful of ideas: Ställ en fråga som bygger på att de ska hitta fem svar. Det kan vara något enkelt som fem djur som börjar på bokstaven B. Visa eleven att de fäller ner ett finger för varje svar de kommer på. Svaren behöver aldrig redovisas, tanken är att eleven tänker för sig själv och får göra något praktiskt med händerna en stund. Och det är förstås inget krav att de verkligen ska komma på svar, mer en tankeövning.

Läs om
ForskarFredags medborgarforskning MASSEXPERIMENTEN


ForskarFredags motto

Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb!

LÅNA EN FORSKARE

Kostnadsfria besök i hela landet
i samband med ForskarFredag-veckan


Läs de senaste nyheterna som rör ForskarFredag



Vill du vara med på vår mejllista och få koll på allt som händer inom ForskarFredag?


Kontakt

ForskarFredag

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *