Hur kan jag använda forskning i klassrummet?

Skapad:

2025-01-24

Senast uppdaterad:

2025-01-24

Ta del av ett digitalt samtal om forskning och skolundervisning! Hur kan man som lärare prata om forskning med sina elever, och hur hittar man forskning om sin egen undervisning? Webbinariet var en del av ForskarFredag 2024.

Undervisningen i förskolan och skolan ska enligt skollagen vila på vetenskaplig grund, men vad betyder det i praktiken och hur kan man som lärare förhålla sig till det?

ForskarFredag vill belysa hur forskning går till och vad forskare gör och i till exempel Låna en forskare träffar forskare elever i klassrummet eller online för ömsesidigt utbyte av varandra.

Under seminariet pratar vi om hur man kan använda dessa möten för att ge eleverna kunskap om den vetenskapliga processen och i förlängningen tilltro till forskningens roll i samhället.

Hur tillvaratar vi elevernas nyfikenhet om forskning och skapar en grund för högre utbildning och kunskapssökande? 

Medverkande

Karin Stolpe, universitetslektor, Linköpings universitet

Karin Åmossa, samhällspolitisk chef, SULF- Sveriges universitetslärare och forskare 

Inga Blomqvist, förstelärare, Grundskolan Metapontum

Moderator:
Gustav Bohlin, biträdande generalsekreterare Vetenskap och Allmänhet

Arrangörer

SULF- Sveriges universitetslärare och forskare  och Vetenskap & Allmänhet


Vad säger budskapen i skolmiljön?
Massexperiment 2024


ForskarFredags motto

Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb!

LÅNA EN FORSKARE

Kostnadsfria besök i hela landet
i april och samband med ForskarFredag-veckan 2025


Läs de senaste nyheterna som rör ForskarFredag



Vill du vara med på vår mejllista och få koll på allt som händer inom ForskarFredag?


Kontakt

ForskarFredag

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *