Nyhetsvärderaren – ett nytt sätt att lära sig källkritik

Skapad:

2021-06-04

Senast uppdaterad:

2022-06-23

Om man läser en alarmerande nyhet eller hör något som låter för bra för att vara sant, då är det förstås extra viktigt att vara källkritisk. Men hur ska man egentligen gå till väga?

Cissi Billgren Askwall från Vetenskap & Allmänhet, och Thomas Nygren, universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet diskuterar källkritik av digitala medier och Nyhetsvärderaren, ett forskningsprojekt som  har utvecklat ett evidensbaserat verktyg för att just granska digitala nyheter. 

I programmet varvas diskussioner i studion med filmer och korta intervjuer med allmänheten. Klicka på bilden för att se programmet!

Nyhetsvärderaren – ett nytt sätt att lära sig källkritik är det sjunde och sista avsnittet i samtalsserien ”Forskning för alla – så skapas kunskap” som Vetenskap & Allmänhet har tagit fram tillsammans med UR Samtiden.  Längd: 23 min

Samtliga sju program finns tillgängliga på UR Play.

Undervisa med Nyhetsvärderaren

Med Nyhetsvärderarens självtest  kan du som lärare eller kursledare låta dina elever granska nyheter från sina egna flöden, eller en uppsättning nyheter som du som lärare har valt ut på förhand. Läs mer och testa Nyhetsvärderaren här.

Nyhetsvärderare började som ForskarFredags massexperiment 2017

ForskarFredag 2022



Vetenskapsfestivalen ForskarFredag skapar dialog mellan forskare och allmänhet. Delta och upptäck hur spännande forskning är. I år arrangeras ForskarFredag den 26/9- 1/10-2022 på ett 30-tal orter runt om i landet. Alltid kostnadsfritt!

ForskarFredags motto

Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb!

Anmäl din mejladress nedan för att vara up-to-date med allt som händer inom ForskarFredag. Vi hörs!


Medborgarforska för miljön!



Hjälp forskare att kartlägga Sveriges plastskräp i september.

Kontakt

ForskarFredag

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.