Om man läser en alarmerande nyhet eller hör något som låter för bra för att vara sant, då är det förstås extra viktigt att vara källkritisk. Men hur ska man egentligen gå till väga?
Cissi Billgren Askwall från Vetenskap & Allmänhet, och Thomas Nygren, universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet diskuterar källkritik av digitala medier och Nyhetsvärderaren, ett forskningsprojekt som har utvecklat ett evidensbaserat verktyg för att just granska digitala nyheter.
I programmet varvas diskussioner i studion med filmer och korta intervjuer med allmänheten. Klicka på bilden för att se programmet!
Nyhetsvärderaren – ett nytt sätt att lära sig källkritik är det sjunde och sista avsnittet i samtalsserien ”Forskning för alla – så skapas kunskap” som Vetenskap & Allmänhet har tagit fram tillsammans med UR Samtiden. Längd: 23 min
Samtliga sju program finns tillgängliga på UR Play.
Undervisa med Nyhetsvärderaren
Med Nyhetsvärderarens självtest kan du som lärare eller kursledare låta dina elever granska nyheter från sina egna flöden, eller en uppsättning nyheter som du som lärare har valt ut på förhand. Läs mer och testa Nyhetsvärderaren här.
Nyhetsvärderare började som ForskarFredags massexperiment 2017.