Bilden av forskare i fokus under ForskarFredag

Pressmeddelande 170828

Tänk dig att du är forskare – vad skulle du vilja forska om? Den frågan kommer skolelever i hela landet att svara på under september i form av teckningar. Teckningstävlingen avslutas på vetenskapsfestivalen ForskarFredag den 29 september med utställningar runtom i landet.

 – Teckningsuppgiften är ett enkelt sätt att inleda samtal i klassrummet om vad en forskare gör och hur forskning går till. Vi vill också utmana stereotypa bilder av forskare. Det ska bli spännande att se vad barnen är nyfikna på, säger Lena Söderström, nationell samordnare för ForskarFredag.

Teckningstävlingen ”Rita dig själv som forskare” riktar sig till barn från förskoleklass till årskurs sex och är en del av vetenskapsfestivalen ForskarFredag den 29 september.

Anne-Li Lindgren, professor i Barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet, kommer att analysera och skriva en rapport om barnens bilder, där en jämförelse med bidragen till en liknande tävling för tio år sedan också görs. Tio klasser lottas ut som vinnare. Teckningarna kommer sedan att arkiveras av Svenskt barnbildsarkiv och göras tillgängliga för forskare, studenter och allmänhet. Lokala utställningar och/eller tävlingar arrangeras i Borlänge, Luleå, Stockholm, Stenstorp, Sundsvall och Umeå.

ForskarFredag arrangeras i år på 30 orter över hela Sverige. Sammanlagt arrangeras omkring 400 aktiviteter och fler än 500 forskare involveras. Besökarna – både inbjudna skolklasser och intresserad allmänhet – bjuds in att delta i experiment, prova-på, samtal med forskare och mycket mer. ForskarFredag är en del av European Researchers’ Night som firas i över 300 städer i hela Europa samma dag.

ForskarFredag-aktiviteter anordnas i: Borlänge, Borås, Eksjö, Falköping, Gävle, Göteborg, Halmstad, Huddinge, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlstad, Lidköping, Luleå, Lund, Malmö, Piteå, Skellefteå, Skövde, Stenstorp, Stenungsund, Stockholm, Sundsvall, Södertälje, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Visby, Öland och Östersund.

För äldre elever: Nyhetsvärderaren – om källkritik i sociala medier

Varje år genomförs ett medborgarforskningsprojekt som en del av ForskarFredag. I år handlar det om källkritik. Över 10 000 högstadie- och gymnasieelever i hela Sverige ska hjälpa forskare att ta reda på hur trovärdiga nyheterna är i ungas sociala medie-flöden under veckorna 35 och 39. Med hjälp av ett digitalt verktyg ska eleverna värdera nyheter på Facebook, Snapchat, Instagram och andra kanaler, och får samtidigt träna på att förhålla sig källkritiskt till nyheter. Thomas Nygren, docent i historia vid Uppsala universitet, kommer att analysera och skriva en rapport om resultaten.

För mer information och pressbilder

ForskarFredag: https://www.forskarfredag.se/
Teckningstävlingen: https://forskarfredag.se/teckningstavling-2017/
Nyhetsvärderaren: https://forskarfredag.se/forskarfredags-massexperiment/nyhetsvarderaren/

Lena Söderström, projektledare ForskarFredag Sverige, [email protected], tel 070-716 06 44.
Fredrik Brounéus, projektledare Nyhetsvärderaren, [email protected], tel 072-556 34 48.

ForskarFredag arrangeras av lärosäten, science centers, kommuner, museer och regioner. Evenemangen samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, IKEM – Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Naturvetarna, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Wenner-Gren Stiftelserna, Vinnova och Åforsk samt EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020.

Vetenskap & Allmänhet, VA, främjar dialog och öppenhet mellan allmänhet – särskilt unga – och forskare. Föreningen arbetar för att åstadkomma samtal i nya former om forskning som engagerar. VA utvecklar också ny kunskap om samspelet forskning – samhälle genom opinionsundersökningar och studier. Medlemmar är ett 80-tal organisationer, myndigheter, företag och föreningar. Dessutom finns individuella medlemmar. Se även www.v-a.se


Lägg till en kommentar