Hur kan nyfikenhet leda till verklig kunskap som fler har nytta av? Ett digitalt program där eleverna får testa att forska, med hjälp och instruktioner från en av Högskolan i Skövdes forskare, Anna Syberfeldt.
Du är forskaren! introducerar och diskuterar frågorna vad är vetenskap? och vad gör en forskare? Anna Syberfeldt, professor i produktion på Högskolan i Skövde, guidar eleverna genom den vetenskapliga metoden så att eleverna sedan kan göra egna vetenskapliga undersökningar i klassrummet.
Programmet togs fram som en del av ForskarFredag 2020 av Balthazar Science Center, ASSAR Industrial Innovation Arena samt Högskolan i Skövde.
Eleverna får först titta igenom två filmklipp och sedan genomföra en enklare undersökning med hjälp av mallen nedan. ”Du är forskaren” tar ett till två lektionstillfällen att genomföra.
Programmets syfte
- Sprida kunskap om vad forskning och vetenskap är för något
- Skapa diskussion kring innebörden av forskning och vetenskap
- Vara ett tidigt möte med den vetenskapliga metoden
- Uppmuntra eleverna till att observera sin omvärld med ett vetenskapligt synsätt
Material
- Allt material, kopieringsunderlag och bakgrund till de vetenskapliga undersökningarna finns i lärarhandledningen som skickas ut vid bokning, som sker via Balthazar Science Center. Det är gratis att delta.
Exempelfrågeställningar till en vetenskaplig undersökning:
- Vilken mat är godast i matsalen?
- Vilken frukt blir brun först?
- Vem i klassen har längst väg till skolan?
- Vilken tid på dagen är vi i klassen som piggast?