Möt en forskare: Lagunathan Govender

2017-09-27

2022-08-30
Lagunathan Govender, doktorand på Linnéuniversitetet i Växjö, medverkar på ForskarFredag i Jönköping

”det är viktigt att undersöka och förbättra samhällets hjälp till de mest utsatta”

Lagunathan Govender har gått ett halvår på forskarutbildningen i socialt arbete vid Linnéuniversitetet i Växjö och forskar om socialtjänstens och kommuners arbete med arbetslösa bidragstagare. Den 29 september deltar han i ForskarFredag för första gången.

Foto: Lagunathan Govender

Fredagen den 29 september 2017 kan skolelever och andra nyfikna träffa över 500 forskare i hela Sverige.  I samtal, prova på-aktiviteter, öppet hus, utställningar, shower, tävlingar och andra aktiviteter berättar de om sin forskning och hur det är att vara forskare. I vår artikelserie ”Möt en forskare” träffar du tre av dem.

– Det ska bli roligt och ett kul utbyte. När jag gick i gymnasiet hade jag själv uppskattat att få höra mer om olika vägar man kan ta och olika saker man kan jobba med.

Lagunathan Govender är doktorand – forskarstuderande – på Linnéuniversitetet i Växjö. Samtidigt är han anställd som processledare i en del av EU-projektet CHANGERegion Jönköping. Han har sitt kontor i Växjö, men åker ibland till Jönköping för att träffa de andra i projektgruppen. Han åker också ut till kommunerna som är involverade i projektet.

• Vad forskar du om?

– Jag forskar om samhällets hjälp till människor som lever i fattigdom och arbetslöshet. Jag har inriktat mig på försörjningsstöd. Men det handlar också om att hjälpa arbetslösa att komma in på arbetsmarknaden. Sådana insatser ses som en form av socialt arbete, som också är ett vetenskapligt ämne. Jag tycker det är viktigt att undersöka och förbättra samhällets hjälp till de mest utsatta. De flesta har det relativt bra ekonomiskt i Sverige, men vissa grupper har det sämre och lever utan ekonomisk och social trygghet. De har hamnat utanför och det är viktigt att ta reda på mer om hur vi kan hjälpa dem på bästa sätt. I slutändan är det en fråga om rättvisa.

Projektet i Jönköping involverar flera kommuner i länet och handlar om att vidareutbilda personal inom socialtjänsten och arbetsmarknadsenheter som försöker hjälpa arbetslösa till självförsörjning.

– Personalen får utbildning i en samhällsvetenskaplig teori och hur de kan omsätta teorin i praktiken. Teorin handlar om jämlikhet mellan människor, rättvisa, om att erkänna, hur man kan visa hänsyn och respekt på olika sätt. Målet är att alltid ha ett värdigt, respektfullt arbetssätt och att behandla människor likvärdigt. Sedan ska metoden utvärderas för att se hur väl den fungerar.

• Vad var det som gjorde dig intresserad av socialt arbete?

– Jag är intresserad av rättvisefrågor, av social rättvisa. Ojämlikheten i inkomst ökar i Sverige i dag, skillnaderna mellan rika och fattiga växer. Det går emot den välfärdstanke vi har haft länge i Sverige. Idén om välfärd, jämlikhet och rättvisa är väl etablerad i samhället, till exempel i lagar och riktlinjer, men samtidigt har vi en situation där utvecklingen går i en annan riktning och klyftorna ökar. Det gör det särskilt intressant att studera rättvisefrågor.

• Hur blev du forskare?

– Jag tog ett sabbatsår efter gymnasiet och visste inte riktigt vad jag ville göra. Jag bestämde mig för att börja läsa på universitetet och läste fristående kurser i psykologi och filosofi. Sedan snubblade jag över socionomutbildningen som handlar om socialt arbete. Jag var inte säker på om jag ville bli socionom men tänkte att jag skulle ge utbildningen en chans.

I takt med att Lagunathan studerade växte hans intresse och efter kandidatexamen valde han att fortsätta läsa på avancerad nivå för att lära sig mer om ämnet.

– Det är mitt intresse för sociala frågor som har drivit mig. Jag tror mina lärare på universitetet har inspirerat mig, många av dem är så otroligt engagerade och kloka. Vad gäller forskning tycker jag det är intressant att liksom ställa sig vid sidan av och studera samhället, vad vi gör och vad vi kan göra annorlunda. Jag ser forskning som ett grävande, jag tycker om att ställa frågor, undersöka, ställa nya frågor och söka svar. Det finns en nyfikenhet i allt man gör, forskning handlar ofta om att följa sin nyfikenhet.

Jag ser forskning som ett grävande, jag tycker om att ställa frågor, undersöka, ställa nya frågor och söka svar. Forskning handlar ofta om att följa sin nyfikenhet.

Lagunathan menar också att man inte behöver vilja satsa på en karriär som forskare för att gå en forskarutbildning.

– Vi har en utbildningstrappa med förskola, grundskola, gymnasium och universitet eller högskola. Forskarutbildningen är den högsta utbildningen vi har i Sverige. Man kan läsa forskarutbildningen för att man vill studera på den högsta nivån, så långt det är möjligt. Själv kunde jag inte låta bli att hela tiden fortsätta till nästa steg i studierna.

• Vad krävs för att bli en bra forskare?

– Intresse och nyfikenhet. Det är svårt att forska om något som man inte tycker är spännande, tror jag. Man behöver också läsa en hel del. Det kanske kan låta avskräckande att man ägnar så mycket tid åt att läsa, men har man en nyfikenhet och ett intresse så lär man sig att tycka om läsningen väldigt mycket. Det viktigaste är att man tycker att det är kul och att man väljer ett ämne man känner speciellt för, brinner för och känner är viktigt för en själv och för samhället.

• Vad hade du för bild av forskare när du var barn?

– När jag var barn hade jag två bilder av hur forskare såg ut. Den ena var en person i en vit rock i ett laboratorium. Den andra var arkeologen som var ute i naturen och grävde i jorden efter fynd med förstoringsglas, sådant jag hade sett i filmer. Det stämmer inte så bra med det jag vet om forskaryrket i dag. Kliver man in på mitt kontor ser man ett vanligt kontor. Här finns inga förstoringsglas eller provrör med konstiga vätskor i och jag har ingen vit rock. Hade det här kontoret varit någon annanstans hade det varit svårt att gissa vad jag arbetar med, även om man skulle få ledtrådar om man tittade närmare på mina dokument och böcker.

• Varför är det viktigt att berätta om sin forskning?

– Många människor har inte en så klar bild av hur det är att forska. Genom att berätta om det kan man ge dem som är nyfikna en mer nyanserad bild. För ungdomar som är i starten på sin karriär handlar det om att få information om vad man kan forska om och vad det är som är kul med forskning. Det är viktigt att kunskapen inte stannar inom forskningsvärlden, i böcker och vetenskapliga artiklar, utan att det också finns en dialog i samhället mellan olika yrken och grupper.

• Vad ska du göra på ForskarFredag?

– Jag ska vara med på ForskarFredag i Jönköping och berätta om det jag forskar om och hur det är att forska. Jag ska stå vid en station och prata med grupper av gymnasieelever, framför allt. Det kommer att bli mycket dialog. Det känns bra, jag gillar när det är interaktivt.

• Vad har du för förväntningar?

– Det är första gången jag är med i ForskarFredag. Jag tror att det kommer bli jättekul, roligt att träffa folk som inte är inne i forskarvärlden, men som är nyfikna. Jag tror att jag kommer att få frågor som får mig att tänka till lite. Jag älskar det jag gör och berättar gärna mer för dem som är nyfikna på forskarvärlden. Det är ett fantastiskt roligt och utvecklande jobb – som emellanåt inte alls känns som ett jobb!

Mer information om Lagunathan Govender hittar du här (Linnéuniversitetet)

Mer information om CHANGE hittar du på Region Jönköpings hemsida och på Facebook.

Så här ser det ut när Lagunathan jobbar på kontoret, enligt hans bonusdotter Stina, 8 år. Upphovsrätt: Stina.

Läs om
ForskarFredags medborgarforskning MASSEXPERIMENTEN

LÅNA EN FORSKARE

Kostnadsfria besök i hela landet
i samband med ForskarFredag-veckan

Läs de senaste nyheterna som rör ForskarFredag

Vill du vara med på vår mejllista och få koll på allt som händer inom ForskarFredag?