Hur du möter publiken digitalt under ForskarFredag

Under ForskarFredag 2020 träffas forskare och publik genom digitala kanaler. Den 24 november bjöds alla forskare in till ett webbinarium med presentationscoach Anders Sahlman om hur man bäst interagerar med publiken via skärmen. Här är hans bästa tips!

Några tips inför ditt digitala möte med publiken:

  • I stället för föreläsningssal: Tänk tv-produktion!
  • I det digitala formatet ser du inte publiken som du gör i en föreläsningssal – det finns en risk att publiken känner sig bortglömd och börjar fokusera på annat. Använd ett inkluderande språk: ”Du” och ”vi”.
  • Det viktigaste verktyget: Dina ögon! Se till att dina ögon syns bra. Titta in i kameran och skapa ögonkontakt med publiken.
  • Sitt nära kameran, ditt ansikte ska fylla upp en så stor del av skärmen som möjligt.
  • Se till att kameran är i ögonhöjd – har du en laptop kan du ställa den på en trave böcker.
  • Se till att ha ett bra, jämnt ljus framifrån. Du kan till exempel ha ett fönster eller en lampa framför dig.
  • Välj en plats med neutral bakgrund med bra kontrast – du ska vara ljusare än bakgrunden.
  • Ett bra ljud är viktigt: Vi står ut med sämre bild om ljudet är bra. En extern mikrofon är oftast bättre än mikrofonen i datorn.
  • Håll presentationen kort och ha mer tid för dialog än du brukar ha. Skapa en konversation med publiken.
  • Se till att det händer något nytt ungefär var femte till var tionde minut för att publiken inte ska tappa intresset.
  • Om PowerPoint-bilder: I en föreläsningssal har man en stor skärm där detaljer i bilder syns. I en digital aktivitet kanske deltagarna sitter med en telefon eller läsplatta. Använd enkla bilder utan för mycket detaljer.
  • Du behöver inte visa bilder: Visa upp ett objekt eller rita på ett digitalt whiteboard i stället!
  • Använd tekniken för att skapa interaktivitet med publiken: Be dem svara på en enkel fråga i chatten (”Var i Sverige befinner du dig just nu?”), be om deras frågor – eller ställ en fråga till dem. Det finns flera bra externa verktyg, till exempel Menti. Eller låt publiken tänka till i en frågesport (till exempel Kahoot!) eller ett quiz.
  • I din presentation fungerar det oftast bäst att fokusera på vilket problem din forskning vill lösa, snarare än din forskningsfråga. Ge exempel från publikens vardag.
  • Den sista bilden: Avsluta inte bara med ett ”Tack!”. Tipsa publiken om var de kan lära sig mer om ämnet, eller be dem om feedback eller inspel till en fråga som du arbetar med.

Lycka till!


Lägg till en kommentar