Var börjar en berättelse och var slutar den? Vilken plats har litteraturen i en digital medievärld? Vem behöver texten när många berättelser börjar leva ett eget liv i film, spel och fanfiction?
I spelet ”The Wonderland Escape Room” är litteratur som en del av en medieövergripande berättarvärld, som expanderar och utvecklas med varje återberättelse. Deltagarna följer Alice genom bild, film och text I en kamp mot klockan. Med analoga och digitala hjälpmedel löser de gåtor för att hitta sin väg genom en berättarvärld över mediegränser.
Tid
Tisdagen den 27 september:
Kl 8.30-12.30, genomför spelet ( ca 20 min) – boka en tid för gruppen
Kl 13.30-14.30 delta i samtal och workshop delta i samtal med speldesignern och litteraturvetaren Maddalena Carfora från Universitetet i Neapel och forskare från Linnéuniversitetet (Katedralskolans matsal).
Mer information
Spelet tar ca 20 minuter. Boka tid för din grupp under dagen, mellan klockan 8.30-12.30,
Kontakta Beate Schirrmacher för anmälan.
Skolklasser och andra grupper kan tävla mot varandra i flera mindre grupper på 4-5. Mellan 13.30-14.30 följer ett samtal med speldesignern och med forskare från Linnéuniversitetet.
Målgrupp
Gymnasiet / komvux
Plats
Katedralskolans matsal
Samuel Ödmanns väg 1
Växjö
Kontaktperson
Beate Schirrmacher
E-post: [email protected]
Telefon: +46 470-70 88 41
Arrangör
Linnaeus University Center or Intermedial and Multimodal Studies,
Linnéuniversitetet
Humtank