Ta del av ett digitalt samtal om forskning och skolundervisning! Hur kan man som lärare prata om forskning med sina elever, och hur hittar man forskning om sin egen undervisning? Webbinariet var en del av ForskarFredag 2024.
Undervisningen i förskolan och skolan ska enligt skollagen vila på vetenskaplig grund, men vad betyder det i praktiken och hur kan man som lärare förhålla sig till det?
ForskarFredag vill belysa hur forskning går till och vad forskare gör och i till exempel Låna en forskare träffar forskare elever i klassrummet eller online för ömsesidigt utbyte av varandra.
Under seminariet pratar vi om hur man kan använda dessa möten för att ge eleverna kunskap om den vetenskapliga processen och i förlängningen tilltro till forskningens roll i samhället.
Hur tillvaratar vi elevernas nyfikenhet om forskning och skapar en grund för högre utbildning och kunskapssökande?
Medverkande
Karin Stolpe, universitetslektor, Linköpings universitet
Karin Åmossa, samhällspolitisk chef, SULF- Sveriges universitetslärare och forskare
Inga Blomqvist, förstelärare, Grundskolan Metapontum
Moderator:
Gustav Bohlin, biträdande generalsekreterare Vetenskap och Allmänhet
Målgrupp
Lärare, för alla årskurser
Kontaktperson
Julia Brink
E-post: [email protected]