Varje höst sedan 2009 har tusentals svenska elever i alla åldrar hjälpt forskare att ta fram ny kunskap i ForskarFredags massexperiment.

Elever som fotograferar i Riskbilden, massexperimentet 2012.
Riskbilden, ForskarFredags massexperiment 2012. Elever hjälpte forskaren Erika Wall att undersöka vilka platser, situationer och föremål barn och ungdomar uppfattar som riskfyllda.

Som en del av ForskarFredag samordnar VA varje år ett massexperiment där skolklasser bjuds in att delta i riktig forskning i samarbete med forskare. Tusentals elever över hela Sverige har deltagit och hjälpt forskarna att samla in stora mängder data från hela landet. Det första massexperimentet hölls 2009 och handlade om luftkvaliteten i svenska klassrum. Experimenten har sedan dess täckt in ett stort antal forskningsområden.

2017 års massexperiment, Nyhetsvärderaren, undersöker och försöker besvara forskningsfrågan ”Hur trovärdiga är ungas nyhetsflöden?

Massexperimenten är ett exempel på medborgarforskningcitizen science – ett snabbt växande fenomen där icke-forskare deltar i forskning i samarbete med professionella forskare.

Genom massexperimentet vill VA:

  • Ge elever möjlighet att delta i riktig forskning, där de får en introduktion till vetenskaplig metod och en inblick i forskares systematiska arbetsmetoder, och att härigenom stimulera ett intresse för forskning.
  • Hjälpa forskare att samla in stora mängder data samtidigt som de deltar i dialog med deltagande skolklasser.
  • Ge lärare tillgång till forskningsbaserat material och metoder att integrera i undervisningen.
  • Hjälpa ForskarFredags arrangörer att få uppmärksamhet i media, att nå potentiella besökare och att stimulera allmänhetens intresse och förståelse för forskning och vetenskap.

VA gör en årlig utlysning för att få in förslag till massexperiment, och hjälper sedan forskarna att utforma ett experiment där elever kan hjälpa till i forskningen med handledning av sina lärare.

Många aspekter beaktas i valet av experiment, såsom genomförbarhet (med avseende på datakvalitet – om det är möjligt för elever i olika åldersgrupper att utföra arbetsuppgifterna i experimentet, och hur intressant/roligt/lärande det skulle vara för dem), etik- och integritetsfrågor, och att experimentet helst ska röra områden som känns relevanta i elevernas vardagliga liv.

Instruktioner med bakgrundsmaterial tas fram av VA och forskarna gemensamt. I många fall kan eleverna och lärarna även ha dialog med VA och forskarna under massexperimentet gång via sociala media.

För mer info kontakta Fredrik Brounéus, projektledare och kommunikatör på VA.

 

Senaste om våra massexperiment:


| Vetenskap & Allmänhet

Många bäckar små – breda nyhetsflöden hos unga

Svenska ungdomars flöden av nyheter i sociala medier har många källor. De flesta av nyheterna upplevs som trovärdiga. Facebook levererar de flesta – men inte de mest pålitliga – nyheterna bland sociala medier. Det är några preliminära resultat från ForskarFredags massexperiment Nyhetsvärderaren.

Läs vidare

| Lotta Tomasson

Ungdomar forskar om källkritik med ForskarFredag

Vilka nyheter rör sig i svenska ungdomars nyhetsflöden? Och hur trovärdiga tycker ungdomarna själva att nyheterna är? I måndags gick startskottet för ForskarFredags massexperiment 2017 – Nyhetsvärderaren.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Adoptera en anslagstavla?! Chatt med forskarna från massexperimentet Anslagstavlan

I början av maj publicerades den populärvetenskapliga rapporten från ForskarFredags massexperiment 2016 – Anslagstavlan. Nyligen svarade några av forskarna på frågor om experimentet och hur det är att vara forskare, i en chatt i Anslagstavlans Facebook-grupp. Här publicerar vi några av frågorna och svaren, som avslutades med en idé till mer anslagstavleforskning!

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Svenska elever övar källkritik i unikt forskningsprojekt

Pressmeddelande 170515

Falska nyheter har diskuterats flitigt på senare tid. Men vilka nyheter rör sig i ungas digitala flöden? Och hur trovärdiga anser ungdomarna att nyheterna är? Detta ska forskare och elever för första gången ta reda på i ForskarFredags massexperiment 2017 – Nyhetsvärderaren.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Sakliga cyklar och berörande bostadslappar – elever har kartlagt Sveriges anslagstavlor

Pressmeddelande 170503

Vad finns på svenska anslagstavlor nuförtiden? Tack vare hjälp från 1 500 elever kan forskare vid Göteborgs, Stockholms och Örebro universitet svara på den frågan. Cykelannonser är korthuggna och sakliga, bostadsannonser mer personliga. Utländska språk används både för information och dekoration. Och de klassiska rivlapparna är fortfarande populära, trots smarta mobiltelefoner.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Efterlyses: Skolelever till banbrytande forskningsprojekt

Vi möter den utanför mataffären, vid busshållplatsen, i simhallen. Anslagstavlan – fylld av handskrivna lappar, budskap, affischer. Men vad fyller den analoga anslagstavlan för funktion i dessa digitala tider? Vem säger vad? Och varför? Forskare söker nu hjälp från skolelever att kartlägga innehållet på anslagstavlor runtom i Sverige.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Swedish pupils’ buried tea bags help to advance climate research

Last year, Swedish school pupils helped scientists to bury over three thousand tea bags in the countryside. The Tea Bag Experiment is a mass experiment to investigate soil decomposition rates in different parts of the country and how the process is being affected by climate change. The results have now been published and show that the first phase of decomposition is particularly affected by a warmer climate.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Skolelevers nedgrävda tepåsar för forskningen framåt

Svenska skolelever hjälpte förra året forskare att gräva ner över tretusen tepåsar i skog och mark. Massexperimentet Tepåseförsöket undersöker hur jordens nedbrytningsförmåga ser ut runtom i landet och hur den kan komma att påverkas av klimatförändringarna. Nu publiceras resultaten – som visar att särskilt den första fasen i nedbrytningen påverkas av ett varmare klimat.

Läs vidare