Varje höst sedan 2009 har tusentals svenska elever i alla åldrar hjälpt forskare att ta fram ny kunskap i ForskarFredags massexperiment.

Elever som fotograferar i Riskbilden, massexperimentet 2012.
Riskbilden, ForskarFredags massexperiment 2012. Elever hjälpte forskaren Erika Wall att undersöka vilka platser, situationer och föremål barn och ungdomar uppfattar som riskfyllda.

Som en del av ForskarFredag samordnar VA varje år ett massexperiment där skolklasser bjuds in att delta i riktig forskning i samarbete med forskare. Tusentals elever över hela Sverige har deltagit och hjälpt forskarna att samla in stora mängder data från hela landet. Det första massexperimentet hölls 2009 och handlade om luftkvaliteten i svenska klassrum. Experimenten har sedan dess täckt in ett stort antal forskningsområden.

Under våren kom slutrapporten från förra årets massexperiment Tepåseförsöket. 2016 års massexperiment, Anslagstavlan, undersöker vilken roll den offentliga anslagstavlan har i dagens alltmer digitala samhälle.

Massexperimenten är ett exempel på medborgarforskning – citizen science – ett snabbt växande fenomen där icke-forskare deltar i forskning i samarbete med professionella forskare.

Genom massexperimentet vill VA:

  • Ge elever möjlighet att delta i riktig forskning, där de får en introduktion till vetenskaplig metod och en inblick i forskares systematiska arbetsmetoder, och att härigenom stimulera ett intresse för forskning.
  • Hjälpa forskare att samla in stora mängder data samtidigt som de deltar i dialog med deltagande skolklasser.
  • Ge lärare tillgång till forskningsbaserat material och metoder att integrera i undervisningen.
  • Hjälpa ForskarFredags arrangörer att få uppmärksamhet i media, att nå potentiella besökare och att stimulera allmänhetens intresse och förståelse för forskning och vetenskap.

VA gör en årlig utlysning för att få in förslag till massexperiment, och hjälper sedan forskarna att utforma ett experiment där elever kan hjälpa till i forskningen med handledning av sina lärare.

Många aspekter beaktas i valet av experiment, såsom genomförbarhet (med avseende på datakvalitet – om det är möjligt för elever i olika åldersgrupper att utföra arbetsuppgifterna i experimentet, och hur intressant/roligt/lärande det skulle vara för dem), etik- och integritetsfrågor, och att experimentet helst ska röra områden som känns relevanta i elevernas vardagliga liv.

Instruktioner med bakgrundsmaterial tas fram av VA och forskarna gemensamt. I många fall kan eleverna och lärarna även ha dialog med VA och forskarna under massexperimentet gång via sociala media.

För mer info kontakta Fredrik Brounéus, projektledare och kommunikatör på VA.

 

Senaste om våra massexperiment:


| Vetenskap & Allmänhet

Efterlyses: Skolelever till banbrytande forskningsprojekt

Vi möter den utanför mataffären, vid busshållplatsen, i simhallen. Anslagstavlan – fylld av handskrivna lappar, budskap, affischer. Men vad fyller den analoga anslagstavlan för funktion i dessa digitala tider? Vem säger vad? Och varför? Forskare söker nu hjälp från skolelever att kartlägga innehållet på anslagstavlor runtom i Sverige.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Swedish pupils’ buried tea bags help to advance climate research

Last year, Swedish school pupils helped scientists to bury over three thousand tea bags in the countryside. The Tea Bag Experiment is a mass experiment to investigate soil decomposition rates in different parts of the country and how the process is being affected by climate change. The results have now been published and show that the first phase of decomposition is particularly affected by a warmer climate.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Skolelevers nedgrävda tepåsar för forskningen framåt

Svenska skolelever hjälpte förra året forskare att gräva ner över tretusen tepåsar i skog och mark. Massexperimentet Tepåseförsöket undersöker hur jordens nedbrytningsförmåga ser ut runtom i landet och hur den kan komma att påverkas av klimatförändringarna. Nu publiceras resultaten – som visar att särskilt den första fasen i nedbrytningen påverkas av ett varmare klimat.

Läs vidare

| Fredrik Brounéus

Tepåseförsöket fortsätter – nu grävs tepåsarna upp

Mer än 3 000 tepåsar grävs just nu upp ur jorden i hela Sverige. Tepåsarna har legat i jorden i tre månader och kommer att ge forskare vid Umeå universitet ny kunskap om hur klimatförändringar påverkar nedbrytningen av växtmaterial. Massexperimentet Tepåseförsöket är en del av vetenskapsfesten ForskarFredag.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

CARROTS AND APPLES ON TOP AS SWEDISH PUPILS HELP SCIENTISTS MAP THEIR EATING HABITS

Press release 29 May 2015.

Swedish children and teenagers are pretty diligent at eating fruit and vegetables, according to the results of a mass experiment organised as part of Researchers’ Night. In the Vegetable Experiment, scientists at the Swedish National Food Agency enlisted the help of over 5500 pupils, who acted as research assistants for a day. Carrots and apples top the list of most eaten vegetables and fruit.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Morot att medverka i riktig forskning – 5 500 elever hjälpte forskare kartlägga matvanor

Svenska barn och ungdomar är ganska flitiga frukt- och grönsaksätare. Det visar resultaten från ForskarFredags massexperiment 2014, Grönsaksförsöket. I experimentet fick forskare på Livsmedelsverket hjälp av mer än 5 500 elever som agerade forskningsassistenter för en dag. Morot och äpple toppar listorna över mest ätna grönsak respektive frukt.

Läs vidare

| Vetenskap & Allmänhet

Swedish children to help climate scientists by burying tea bags

Press release 9 February 2015.

Is it possible to read the future in tea leaves? This is what scientists at Umeå University are hoping to find out and they are now looking for school classes across Sweden to participate in a mass experiment that will help to inform climate change research. The so-called ‘Tea Bag Experiment’ is part of the European science festival, Researchers’ Night.

Läs vidare