Aktiva skoltransporter – att gå och cykla till skolan, vad spelar det för roll?
✓ På plats
✓ Digitalt
✓ Åk F-3
✓ Åk 4-6
✓ Åk 7-9
✓ Gymnasiet
✓ Svenska
✓ Folkhälsa
✓Hållbar utveckling

Visste ni att barn blir skjutsade med bil mer och mer? Varför är det så, och hur påverkar bilskjutsandet barnet, skolan och miljön? Hur gör man förresten när man mäter fysisk aktivitet och kan aktiva skoltransporter kopplas till skolans läroplan?
Efter att ha jobbat många år som fysioterapeut med rehabilitering har jag nu börjat forska om aktiva skoltransporter (förebyggande folkhälsa genom att få fler att gå/cykla) och om hur vårt beteende kan påverka miljön.
Forskningen som från början var tänkt att vara ett folkhälsoprojekt, omfattar nu även Agenda 2030, miljö och hållbarhet samt funderingar över hur man både påverkar och påverkas av omgivning och rådande normer. De som går och cyklar kallas för ”oskyddade trafikanter” – är det till och med så att själva ordvalet ”oskyddad” har något med saken att göra?
Kort om Mathias Andersson
Ålder: 49
Familj: Fru och två barn
Fritidsintressen: Undervattensrugby och mountainbike
Om fysiskt besök kan jag besöka
Falun och Borlänge
Högskolan Dalarna
Institutionen för hälsa och välfärd
Lediga tider för Mathias Andersson
Inga tillgängliga tider