Baraskolan och Höglundaskolan vann rymdfoto-tävlingen

Skapad:

2022-11-01

Senast uppdaterad:

2022-11-17

I ESERO Sveriges och ForskarFredags fototävling 2022 var uppdraget att utforska var och hur klassen hittade spår av rymden i vardagen. Nu har vinnarna utsetts!

Flera fantastifulla och spännande tolkningar av rymden här på jorden kom in. En jury enades om två vinnarbidrag. Under november kommer klass 2D på Baraskolan och klass 6B på Höglundaskolan att träffa Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang!

Utforskarna Blå på förskolan Baltazar Söder fick ett hedersomnämnande och barngruppen kommer att få besöka Sinnenas Labb på Tekniska museet.

Tack för alla fina bidrag i tävlingen! Alla finalister kommer att få sitt bidrag utskrivet och signerat av Christer Fuglesang skickat till skolan.

Vinnare Förskola-åk 3: Klass 2D på Baraskolan

Juryns motivering: Klassen har gjort en stor gemensam bild som otvetydigt fångar att vi är en del av
den rymd som vi befinner oss i. Mitt i vardagen kan vi stanna upp, titta ut och se solen och månen som på olika sätt påverkar allt omkring oss. I jordens närhet finns satelliterna som hjälper oss att kommunicera, i fjärran ser vi planeter och stjärnor.

Bilden som klassen skapat tillsammans är gjort på enkelt och klassiskt manér, med både fokus och djup i uppgiften. Den kan inspirera till att ta upp och arbeta med såväl denna som andra frågeställningar på ett liknande sätt. Elevernas frågor är formulerade så att det fungerar som en fin grund för fortsatta diskussioner om människa i rymden.

”Rymden i vardagen: Dag och natt Årstider GPS Dragningskraft Meteroitnedslag Solen, månen
och stjärnorna”

Vinnare åk 4-6: Klass 6B på Höglundaskolan

Juryns motivering: Bilden fångar tekniken i vardagen, mobil uppkoppling och Global Positioning System, på ett träffsäkert sätt. Mobilen har blivit oerhört central som vardagsföremål i vår tid, en
sorts förlängning av vår egen kropp och förmåga. Bilden med en grupp unga som tillsammans försöker att lösa ett problem och tar hjälp av tekniken har stort symbolvärde. Den uppkopplade mobilen med kartappen kan tolkas, inte bara som en del av vardagen. I det här fallet framstår den nästan som en del som en del av gruppen – en vägvisare, guide och räddare.

Alla kan med hjälp av den tekniska innovationen både hitta och kommunicera. Att vi med
hjälp av våra telefoner står i direkt förbindelse med rymden och vårt beroende av
satelliter framstår tydligt. Bilden för oss också till tankar om det som ligger framför oss. Finns det avigsidor med att alltid vara uppkopplad och övervakad? Klassens bild kan vara mycket användbar i
samtal även i anda klasser som arbetat med tekniken i vardagen som tema.

”Vi är på väg till en kompis men har gått vilse. Vi har adressen som tur är. Då tar vi fram vår mobiltelefon
och öppnar upp en kartapp med vägbeskrivning. Den tar hjälp av satelliter för att kunna guida oss till målet.”

Hedersomnämnande: Utforskarna Blå på förskolan Baltazar Söder

Juryns motivering: I bilden framgår mycket väl att gruppen skaffat sig gemensamma rent fysiska
upplevelser av att rymden finns mitt i vardagen. Vi vill ge klassen en eloge för att de har utnyttjat vardagsmiljöer ute i samhället och för att konstnärliga perspektiv har ingått i arbetet. Att föra in konst vid utforskandet av tekniska och naturvetenskapliga fenomen uppmuntras. Allt koppla samman klimat och
miljöfrågor i arbetet med rymden överensstämmer helt och hållet med det sätt man arbetar med rymdfrågorna idag.

”Vi arbetar utifrån de globala hållbarhetsmålen utifrån barnens
intressen och frågeställningar. Konst, filosofi, naturvetenskap är några av människans sätt att förklara och uttrycka
naturen. Just nu intresserar vi oss särskilt för solen och vi förstår att solen kan flytta vatten… Vi läser faktaböcker och
sagor. Vi studerar verket ”Morgondagens väder” på Stockholms Centralstation.”

Tävlingen var ett samarbete mellan vetenskapsfestivalen ForskarFredag och ESERO Sverige.

ESERO Sverige är ett initiativ av Europeiska rymdorganisationen ESA och Rymdstyrelsen. ESERO Sverige är ett stöd för skolan i arbetet med teknik, naturvetenskap och matematik genom att använda rymden som utgångspunkt. ESERO Sverige anordnar kurser för lärare samt skapar resurser och material till skolor. ESERO Sverige drivs av KTH i samarbete med Wisdome-projektets fem Science centra: Tekniska museet, Malmö museer, Universeum, Visualiseringscentrum C och Curiosum. Läs mer


Läs de senaste nyheterna som rör ForskarFredag


ForskarFredags motto

Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb!

Vill du vara med på vår mejllista och få koll på allt som händer inom ForskarFredag?




Kontakt

ForskarFredag

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.