Briljanta forskare – jakten på att lösa 10 globala problem

2021-02-04

2022-08-22

Briljanta forskare tar upp aktuell forskning om globala samhällsutmaningar och hur forskare över hela världen söker efter lösningar på problemen. Kan till exempel robotbin ersätta vanliga bin och hur gör de isländska forskarna som försöker suga ut koldioxid ur atmosfären? Serien från UR består av 10 avsnitt à 9 minuter.

Briljanta forskare belyser aktuella forskningsområden inom fysik, kemi och biologi och riktar sig till elever i årskurs 7-9. Foto: ETA+/Unsplash

Avsnitt i serien:

1. Gensaxen
    Om jordens temperatur stiger kan malaria sprida sig och drabba 50 procent av världens befolkning. Genom den senaste forskningen inom genteknik – gensaxen CRISPR CAS 9 – kan vi genmodifiera malariamyggan och utrota malarian. Ska vi skydda en insektsart, eller rädda människor från lidande?
  2. Rymdskrot
    Rymden är fylld av skrot – trasiga satelliter, förbrukade raketer och annat skräp. Allt det här skräpet skulle kunna krocka med viktiga satelliter som vi behöver för vår kommunikation på jorden. På ett universitet i England forskas det på en satellit som ska hjälpa till att fånga in rymdskrotet.
  3. Antibiotika
    Antibiotikan revolutionerade världen, men numera har antibiotikaresistensen blivit ett stort globalt problem. Utan antibiotika blir kroppen enormt sårbar. Forskning pågår kring bakteriofager och enzymet lysin kan vara en lösning.
  4. Fusionskraft
    Hur kan vi hitta alternativ till fossila bränslen? En forskning som det satsas på är fusion. Genom fusion skulle all världens energiproblem lösas. Just nu byggs världens största fusionskraftverk och forskare över hela världen samverkar intensivt för att lösa energifrågan.
  5. CO2-dammsugaren
    Det räcker inte med att minska koldioxidutsläppen, vi måste få bort koldioxiden från vår atmosfär. Framstående forskare på Island har upptäckt en CO2-dammsugare. Den kan suga ut koldioxid ur atmosfären och omvandla koldioxid till ett ofarligt mineral.
  6. Plastcirkeln
    Nästan all plast som någonsin producerats finns kvar på jorden. Tack vare smart cirkulär återvinning kan vi återanvända smutsig plast från våra hav. På Chalmers finns ett nytt projekt där en 3D-skrivare kan skriva ut plast, som i sin tur kan användas långsiktigt.
  7. Gyllene riset
    A-vitaminbrist i utvecklingsländer gör att barn blir blinda samt dör. Genom genetiskt modifierade organismer (GMO) har forskare utvecklat ett gyllene ris som är mer näringsrikt. Hör motståndare till golden rice samt forskare och nobelpristagare som vill utveckla riset.
  8. Marsresan
    Kan människosläktet fortsätta leva vidare på en annan planet om jorden blir obeboelig? Genom en framgångsrik rymdforskning har en ny typ av raket uppfunnits. Då raketen kan återvändas går det nu att resa tur och retur till Mars. Men går det att leva där?
  9. Hudkameran
    Med hjälp av revolutionerande artificiell intelligens – AI-teknik – går det att detektera hudcancer i ett tidigt stadium. Visionen är att man ska kunna upptäcka hudcancer genom en app i telefonen och den bild man tar på sin hud.
  10. Robotbin
    Bina gör livsviktiga insatser för vår planet men binas överlevnad är hotad. Vi måste ta ansvar för hur vi planerar städer, få in fler gröna ytor, odla på taken och sluta använda gifter i jordbruket. Det pågår också forskning, bland annat kring robotbin. Kan robottekniken vara en del av lösningen?

UR:s lärarhandledning för samtliga avsnitt

Läs om
ForskarFredags medborgarforskning MASSEXPERIMENTEN

LÅNA EN FORSKARE

Kostnadsfria besök i hela landet
i samband med ForskarFredag-veckan

Läs de senaste nyheterna som rör ForskarFredag

Vill du vara med på vår mejllista och få koll på allt som händer inom ForskarFredag?